3 Vitamine care te țin departe de viruși și bacterii

238

Vitaminele și minerale sunt necesare pentru un organism sănătos. Vitamina C, vitamina D și zincul find cele care luptă împotriva virusurilor și bacteriilor, care sunt dușmanii organismului.

Vitamina C

Vitamina C este o vitamină prezentă în mod natural în unele alimente și disponibilă, de asemenea, sub formă de supliment alimentar. 

Vitamina C este necesară pentru biosinteza colagenului. Colagenul este o componentă esențială a țesutului conjunctiv, care joacă un rol vital în vindecarea rănilor. Vitamina C este, de asemenea, un important antioxidant fiziologic și s-a dovedit că regenerează alți antioxidanți din organism, inclusiv vitamina E.

Vitamina C are un rol important pentru funcția imunitară. Ea întărește imunitatea, îmbunătățește absorbția fierului non-hem, forma fierului prezentă în alimentele de origine vegetală. Carența de vitamina C în organism se manifestă prin oboseală, slăbiciune extinsă a țesutului conjunctiv și fragilitate capilară.

Cele mai bune surse de Vitamina C reprezintă fructele și legumele. Vitamina C se găsește în alimente precum ardeiul gras roșu și verde (consumat crud), portocale și sucul natural de portocale, kiw, grapefruit, broccoli crud și fiert, căpșunile proaspete și varza de Bruxelles gătită. Suplimentele de Vitamina C sunt și ele benefice. Acestea conține de obicei Vitamina C sub formă de acid ascorbic.

Vitamina D

Vitamina D este esențială pentru organism, menținând oasele puternice, susținând activitatea sistemului imunitar și totodată contribuind la menținerea sănătății sistemului cardiovascular.

Organismul are abilitatea de a-și produce singur cantitatea de vitamina D. Pentru aceasta este necesară expunerea zilnică la soare timp de 15-20 minute. Atunci cînd aceasta circulă în sânge, ajută la absorbția calciului și a fosforului care este primit din surse digerate. Vitamina soarelui sau vitamina antirahitică –sunt doar două dintre denumirile informale primite de vitamina D până acum, însă dincolo de aceste aspecte, vorbim cu adevărat despre un element absolut esențial pentru sănătatea organismului și pentru buna funcționare din toate punctele de vedere.

Obținerea unei cantități suficiente de vitamina D este importantă pentru creșterea și dezvoltarea normală a oaselor și dinților, precum și pentru îmbunătățirea rezistenței la anumite boli.

Unele studii arată că vitamina D, îndeosebi atunci când este luată împreună cu calciul, ar putea ajuta la prevenirea anumitor tipuri de cancer. Alte dovezi științifice sugerează că vitamina D ar putea juca un rol în sănătatea cognitivă. Suplimentele de vitamina D pot fi utilizate pentru tratarea tulburărilor moștenite rezultate din incapacitatea de a absorbi sau de a procesa vitamina D, cum ar fi hipofosfatemia familială. Suplimentarea cu vitamina D poate preveni și trata problema rahitismul, o boală rară care apare la unii copii.

De asemenea, unele cercetări indică faptul că suplimentarea pe termen lung a vitaminei D reduce riscul de scleroză multiplă și este utilă în tratarea adulților cu deficit sever de vitamina D, care duce la pierderea conținutului mineral osos, la dureri de oase, slăbiciune musculară și oase moi (osteomalacie).

Vitamina D nu se găsește în multe alimente, dar se poate obține din pești grași precum somonul, heringul, tonul și sardinele, din ficatul de cod, din gălbenușul de ou sau din alimentele îmbogățite cu vitamina D. Mulți vîrstnici au probleme cu absorbția Vitaminei D, deoarece nu se expun regulat la lumina soarelui. De aceea, administrarea unor multivitamine sau a unor suplimente care să conțină și vitamina D contribuie la menținerea sănătății.

Zincul

Zincul este un mineral important pentru ca 100 de enzime să efectueze reacțiile chimice vitale. Cu toate acestea, organismul necesită doar de cantități mici de zinc, necesar în crearea ADN-ului, creșterea celulelor, construirea proteinelor, vindecarea țesuturilor deteriorate și susținerea unui sistem imunitar sănătos.

Având în vedere că ajută celulele să crească și să se înmulțească, aportul de zinc trebuie să fie prezent în organsim în perioada de copilărie, adolescență și sarcină. Vârstnicii pot avea aporturi scăzute de zinc, cauzate de un apetit slab din cauza bolilor multiple și a medicamentelor. Lipsa cantității necesare de zinc cauzează vârstnicilor infecții, cum ar fi pneumonia și ulcerele cutanate. La aceste persoane cu carențe mari, zincul va fi luat mai degrabă din suplimente alimentare decât din dieta zilnică.

Studiile arată că zincul previne răspândirea virusurilor, cum ar fi răceala obișnuită. Cercetările au arătat rezultate mixte ale eficienței zincului în această privință. E mai probabil ca suplimentele de zinc să nu prevină răcelile, dar dacă sunt luate în decurs de o zi de la apariția simptomelor de răceală (dureri în gât, secreții nazale), ar putea scădea severitatea acestora.

Lipsa zincului în organism poate fi determinat prin următoarele simptome:  pierderea gustului sau a mirosului, un apetit slab, stare depresivă, scăderea imunității, întârzierea vindecării rănilor, diaree, pierderea părului. Carnea și fructele de mare sunt bogate în zinc, iar unele vegetale precum leguminoasele și cerealele integrale sunt, de asemenea, surse bune de zinc, dar conțin și fitați care se pot lega de mineral, scăzând absorbția acestuia. Astfel, printre alimentele mai bogate în zinc se numără stridiile, crabii, homarii, carnea de vită, carnea de la păsări de curte, carnea slabă de porc, leguminoasele, nucile și semințele.


Bibliografie:
NIH – Vitamin C
https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/
Mayo Clinic – Vitamin D
https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-vitamin-d/art-20363792
Harvard School of Public Health – Zinc
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/zinc/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.