Cum repornim România? A treia mea propunere: Digitalizarea

89


 

Nu aș vrea să mă întorc la viața dinainte de epidemie, exact în forma în care se desfășura aceasta. Nu sunt singura care și-a dat seama cât timp pierdeam zilnic în trafic alergând între întâlniri care pot fi făcute perfect și de acasă, la orice oră și cu un „share screen” ca la finalul acesteia să avem și „livrabilul”.


Brusc şi statul a adoptat măsuri de comunicare de la distantă. Până și derularea adunărilor generale ale companiilor a fost posibilă doar prin corespondentă, la care până nu de mult nu exista această opțiune, în special la companiile de stat, unde statul trimitea mandatul cu un purtător.


Dacă viața de dinainte pare ireversibilă, oare cea de acum este definitivă? Inevitabil ne-am ciocnit în ultimele săptămâni cu teorii ale conspirației, care duc până la o nouă revoluție tehnologică, totul în online, cu tehnologii bazate pe o super viteză a internetului, odată cu 5G. Toate companiile de online, cloud şi tehnologie a informației au rezistat vânzărilor masive de acțiuni ale investitorilor, faţă de alte industrii – cu o scădere de 2,6% a acestui sector la bursa americană în acest an, faţă de o scădere de aproape 11% a indicelui de referință S&P500 şi de 15,4% a indicelui Dow Jones Industrial (DJIA), conform Marketwatch. Giganţii tehnologici – Microsoft, Apple, Amazon.com, Alphabet (Google) și Facebook – au ajuns să fie cele mai mari companii din compoziția indicelui american S&P500.


Cu o populație care ar putea fi ținută tot mai mult la domiciliu, închipuiți-vă un eveniment pe Facebook în 10 ani cu tehnologie 5G în care lumea va avea impresia că intră în spații virtuale ca și cum ar fi acolo. Până și democrația se va reinventa, în acest moment interesul față de politicieni este la minime.


Până la un viitor mai îndepărtat majoritar online, România era anul trecut pe penultimul loc în clasamentul Indicelui economiei și societății digitale al Comisiei Europene. Indicele monitorizează performanța digitală globală din Europa. Potrivit raportului de țară, România a avut cele mai bune rezultate la „Conectivitate”, cu scară largă a rețelelor fixe de bandă largă de mare şi foarte mare viteză, în special în zonele urbane. Cu toate acestea, digitalizarea economiei a rămas în urmă, în condițiile în care mai mult de o cincime dintre români nu au utilizat niciodată internetul și mai puțin de o treime au competențe digitale elementare. În ceea ce privește serviciile publice digitale, România are cea mai scăzută performanță dintre statele membre, în ciuda ponderii mari a utilizatorilor de e-guvernare (pe locul 7 în UE).


Contează mai mult poate faptul că România a devenit un hub regional de software, supranumit și Silicon Valley-ul Europei, dat de calitatea factorului uman, costurile scăzute de operare şi calitatea serviciilor. Sectorul s-a dezvoltat încurajat de avantajele fiscale și infrastructura existentă, care ar trebui menținute.


Prima mea propunere de repornire a României a fost agricultura. A doua a fost energia. Deși mulți sunt experți în digitalizare, cele trei sectoare împreună formează un trio perfect al unui nou brand de țară pe care România și-l poate însuși! Un atu al României pe piețele externe, în dialog cu investitori, clienții și în atragerea de noi parteneri.


Câteva direcții de acțiune:


1. Transformarea statului în unul complet digital printr-un proiect național, cu o țintă palpabilă – 2025 – şi formarea unei structuri agregate de e-guvernare, cu statut de infrastructură critică. Este necesară creșterea interoperabilității sistemelor și bazelor de date, îmbunatățirea securității cibernetice, care să permită predictibilitate și transparența administrației centrale și locale. Realitatea acestor zile a arătat că se poate, sper să continue. Privatul se poate adapta mai repede, însă fără…



Source link

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.