De ce vârstnicii au nevoie de Vitamina D?

148

Vitamina D joacă un rol esențial în menținerea sănătății organismului. Cele mai noi cercetări  sugerează că un nivel scăzut de vitamina D poate avea un impact considerabil asupra stării psihice și fizice a individului.

Așadar, dacă în trecut cercetările erau axate pe rolul vitaminei D în menținerea sănătății sistemului osos, în ultimii ani direcția științifică s-a schimbat către importanța sa în tratamentul bolilor cronice, cel mai des întâlnite în rândul vârstnicilor.

Concluziile specialiștilor indică faptul că deficiența de vitamina D poate fi corelată cu diverse probleme de sănătate, printre care declinul cognitiv, depresia, osteoporoza,  afecțiunile cardiovasculare, hipertensiunea, diabetul și cancerul.

Factori de risc pentru vârstnici

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, riscul deficienței de vitamină D crește considerabil. Procentul de adulți vârstnici care suferă de carență de vitamina D este extrem de ridicat, pe plan global, oscilând între 20% și 100%, în funcție de regiune. Factorii de risc care contribuie la instalarea deficienței de vitamina D la persoanele în vârstă includ:

  • Reducerea aportului nutrițional de vitamină D (poate fi influențat de consumul redus de alimente proteice, precum lactate și carne)
  • Creșterea masei de țesut adipos
  • Descreșterea sintezei cutanate de vitamina D (poate fi influențată de expunerea mai rară la soare)
  • Reducerea timpului petrecut afară

Având în vedere rata accelerată de îmbătrânire a populației (estimările arată că numărul indivizilor cu vârste mai mari de 65 de ani se va dubla până în 2060), este important de înțeles legătura dintre vitamina D și afecțiunile cronice la persoanele vârstnice, pentru a proteja populația matură și pentru a scădea riscul de afecțiuni grave asociate cu deficiența de vitamin D.

În ceea ce privește bolile predilecte populației vârstnice care au fost asociate cu deficiența de vitamina D, principalele sunt: declinul cognitiv, boala Alzheimers, demență, diabet, hipertensiune și cancer.
Vitamina D este deosebit de importantă pentru buna funcționare a creierului și în menținerea performanței cognitive. Anumiți receptori ai vitaminei D din organism au fost identificați în regiuni cerebrale care afectează în mod direct funcțiile cognitive, dispoziția și agilitatea mentală. Așadar, pentru evitarea declinului cognitiv (și a bolilor neurodegenerative), precum și pentru a ține sub control simptomele depresiei și anxietății, din ce în ce în ce mai des semnalate în cazul vârstnicilor, aportul de vitamină D este esențial.

De asemenea, în contextul în care aproximativ 10 milioane de adulți cu vârste peste 50 de ani suferă de osteoporoză, peste tot în lume, alături de alte 34 de milioane care prezintă simptome de osteopenie (scăderea densității minerale osoase sub nivelul de referință), vitamina D este cu atât mai importantă.

Deși osteoporoza afectează toate genurile, rasele și etniile, 80% dintre persoanele cu osteoporoză sunt femei, iar 20% sunt de origine caucaziană. Există numeroși factori care favorizează instalarea osteoporozei, dar vârsta își spune cuvântul, așadar este bine să fie luate toate măsurile de precauție, printre care și aportul necesar de vitamină D, pentru a evita această afecțiune cronică.

Surse de vitamină D

Vitamina D poate fi obținută din anumite alimente, din suplimente alimentare și prin expunerea la soare. Astfel, vitamina D este prezentă în mod natural în peștii grași, precum somon (bogat în vitamina D3), pește spadă și cod. Uleiul de ficat de cod este o sursă excelentă de vitamina D.

Tot la capitolul alimentar, vitamina D este prezentă în lactate și ouă, precum și în anumite produse din soia, precum brâzna tofu. Există, de asemenea, alimente fortifiate cu vitamina D, precum laptele de consum și anumite tipuri de suc de portocale.

Suplimentele alimentare pe bază de vitamina D, mai ales complexurile care conțin acizi grași Omega-3 cu vitamina D3 și calciu, oferă un aport nutrițional semnificativ, mai ales pentru vârstnicii afectați de osteoporoză sau de alte boli ale oaselor.

Nu în ultimul rând, expunerea controlată la soare, responsabilă pentru sinteza vitaminei D3 la nivelul pielii, este foarte importantă. Vitaminele D2 și D3 obținute pe cale alimentară și prin expunerea la razele solare susțin stabilizarea calciului și fosforului în oase și la nivelul intestinelor, reglează nivelul de insulină secretat în corp, susține regenerarea celulară și inhibă procesele inflamatorii din corp.

Recomandări de consum

Suplimentarea cu vitamina D este un tratament curativ pentru persoane de orice vârstă, dar se recomandă, în special, celor vârstnice. În absența expunerii adecvate la soare, este aproape imposibil, pentru oricare dintre noi, să atingem nivelul necesar de vitamină D pentru funcționarea optima a organismului, fără suplimentare prin alimente sau complexuri de vitamine. Așadar, pentru a menține nivelul de vitamină D la cote normale, este important, pentru copiii mai mari de 1 an și pentru adulții cu vârste de până în 70 de ani să consume o cantitate de 600 UI de vitamină D pe zi.

Vârstnicii cu vârste peste 70 de ani sunt încurajați să consume o cantitate de cel puțin 800 UI de vitamin D pe zi. Cantitatea zilnică necesară poate fi preluată din expunerea la soare, alimentație, suplimente, sau o combinație dintre cele 3. Totuși, consultă medicul înainte de a lua vitamina D.

Posibile efecte adverse ale suplimentării cu vitamina D

Deși deficiența de vitamină D este foarte frecventă, toxicitatea survenită în urma unei suprazode cu vitamină D este extrem de rară. Așadar, toxicitatea survenită în urma supradozării cu vitamina D este cauzată de un consum excesiv de suplimente pe bază de vitamina D, ingerate pe o perioadă extinsă de timp și nu este atribuită supraexpunerii la soare sau exceselor alimentare.
Semnele clinice și simptomele de toxicitate survenită în urma unui consum excesiv de vitamină D sunt adesea vagi și pot semnala o multitudine de alte afecțiuni. Dacă observi mai multe din simptomele enumerate mai jos, la tine sau la cineva apropiat, este recomandat să întrerupi sau să soliciți întreruperea suplimentării cu vitamina D.

Semne și simptome:

  • Lipsa apetitului
  • Scăderea inexplicabilă în greutate
  • Creșterea frecvenței în urinare
  • Aritmie frecventă

În plus, nivelul crescut de vitamina D în organism, pe perioade îndelungate, a fost asociat cu hipercalcemie și hiperfosfatemie, iar ambele dereglări pot duce la afecțiuni cardiovasculare și renale. Prin urmare, pacienții care urmează un tratament pentru deficiență de vitamină D, cu cantități semnificative, pe perioade extinse de timp, sunt încurajați să își efectueze periodic un set de analize complete și să urmărească, în special, nivelul de calciu și de fosfor din organism.

Bibliografie:
US National Library of Medicine – The Role of Vitamin D in the Aging Adult
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4399494/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.