Friday, October 30, 2020
Acasă Social În educație este necesară o amplă transformare

În educație este necesară o amplă transformare


Comentariu MOLDPRES

Chişinău, 9 sep. /MOLDPRES/. Este recunoscută în toată lumea interdependența dintre nivelul educației și capacitatea economică a unei țări. Republica Moldova, după depășirea celor mai sinistre etape din tranziția contradictorie și haotică, mai fiind și afectată de diverse fenomene negative, n-a putut lansa proiecte sustenabile de reformare a diverselor domenii. Era vorba la acel moment de supraviețuire. Însă, chiar la primele semne de relansare economică, statul a încercat timid să îmbunătățească un domeniu vital – sistemul educațional.

Școala din Moldova spre sfârșitul anilor 90 suferise pierderi aproape irecuperabile. Salariile derizorii, școli și grădinițe fără electricitate câte 16 ore pe zi, frecvent fără încălzire, elevi, în marea lor majoritate fără stimulente pentru a studia, au făcut că aproape jumătate din cadrele didactice au părăsit școala, iar o bună parte și țara, în căutarea unei vieți mai bune. Abandonul școlar devenea în satele Moldovei un fenomen de amploare. Rezultatele se resimt și astăzi: în ultimii 20 de ani, numărul de elevi aproape s-a înjumătățit, de la peste 630 000, la mai puțin de 330 000. Numărul cadrelor didactice din învățământul primar și preuniversitar s-a redus de la 43 de mii la 28 de mii.

În acest context, o reformă limitată, fără un proiect cu obiective finale exacte, fără conectare la toate domeniile de activitate, n-avea cum să revoluționeze sistemul. S-au făcut acțiuni gen „a schimba” curricula, calitatea educației, a elimina notele la muzică, desen și educație fizică și a redenumi disciplina Educație civică în Educație pentru societate și alte lucruri fără impact decisiv asupra fenomenului, care au banalizat reforma, au golit-o de conținut și, în fond, au cosmetizat un sistem depășit. În loc de o transformare sistemică, noi am făcut reforme de fațadă. Iar pentru aceste reforme puțin eficiente, implementate în anii 2013-2018, numai din creditul Băncii Mondiale s-au cheltuit 40 mln de dolari. Și alte zeci de milioane de la bugetele de stat și ale administrației publice locale. 

Trebuie să recunoaștem că prin efortul unor grupuri de pedagogi talentați, în Republica Moldova au apărut instituții școlare performante, care produc olimpici internaționali, copii capabili să facă față cerințelor celor mai prestigioase instituții superioare din lume. Însă succesul unui sistem educațional nu se măsoară prin numărul de olimpici. Este important să diminuăm considerabil numărul de analfabeți funcționali, semianalfabeți și semidocți care absolvesc școlile noastre. Datele prestigioasei instituții internaționale PISA indică că avem în Moldova 43 la sută de analfabeți funcționali, adică oameni care pot citi, dar nu înțeleg sensul cuvintelor. Vă închipuiți care poate fi aportul lor la edificarea unei economii performante?

Societatea are nevoie de un număr important de absolvenți care se integrează creativ și util în economia națională. Iar cu un număr modest de olimpici internaționali acest lucru nu-l vei face. Nu de reforme lente și costisitoare are nevoie societatea noastră, ci de o transformare radicală de sistem, iar exemple de succes avem destule.

S-a vorbit și scris mult despre cazul Finlandei, care a schimbat cu celeritate și clarviziune sistemul educațional din rădăcini. Ei au schimbat paradigma astfel, încât obiectivul procesului educațional nu mai era de a pregăti un tânăr cetățean informat, ci a crește generații de oameni liberi și fericiți. Finlandezii au abandonat hotărât rolul dogmatic de dascăl autoritar al pedagogului – supraveghetor vigilent și cu un arsenal larg de pedepse la îndemână, unul care predă un material cu sârguință, iar mâine cere ca elevul să-l reproducă în mod mecanic. În primul rând, la finlandezi profesorul devine coleg și partener al elevilor. Dispare catedra din fața clasei, iar toate lecțiile sunt bazate pe relația interactivă cu…



Source link

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisment -

Cele mai populare

Nicolae Botgros diagnosticat cu COVID-19. Maestrul se află la spital

Nicolae Botgros are COVID-19. Maestrul a fost internat la Spitalul de Urgență. Informația a fost confirmată de fiul acestuia Corneliu Botgros.  Deocamdată nu se cunosc...

Începând cu 1 noiembrie, două rute de microbuz își schimbă itinerarul

Itinerarele unor rute de microbuz care circulă în Chișinău au fost modificate, anunță Primăria. Astfel, ruta nr. 125 și ruta nr. 116 vor circula...

MAE a publicat lista restricțiilor pentru cetățenii RM în alte țări

Anunț important pentru moldovenii care planifică să călătorească în următoarele zile. Ministerul Afacerilor Externe a publicat lista actualizată cu restricțiile impuse pentru cetățenii Republicii...

Bătaie între două eleve la școală. Una dintre ele s-a ales cu nasul rupt

Două eleve de la o școală din raionul Criuleni s-ar fi luat la bătaie din cauza unui băiat pe care îl simpatizau. Loviturile au...