Un nou tun de un miliard impotriva bugetului de stat

0


 Bemol Retail SRL, unul dintre investitorii în Portul Internațional Liber Giurgiulești, a încasat timp de opt ani subvenții de la stat în valoare de 1,077 de miliarde de lei, echivalentul a 56 de milioane de dolari. Doar 15% la sută din acești bani au ajuns sub formă de împrumut pentru dezvoltarea Portului Giurgiulești. Fostul ministru al Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, după ce a decis că Bemol nu are nicio obligație să investească în Portul Giurgiulești, a fost angajat în calitate de președinte al Consiliului de Administrație al Bemol.

 Compania Bemol, investitor în Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), a beneficiat de subvenții de la stat de circa un miliard de lei în perioada 2008–2015, în urma reținerii TVA la vânzarea produselor petroliere.


Guvernul Republicii Moldova a acordat această subvenție Bemol Retail pentru a facilita investițiile în dezvoltarea Portului Giurgiulești.


Numai că, potrivit managerului Danube Logistics, Mathias von Tucher, cea mai mare parte din subvenția de un miliard de lei a mers în deschiderea a zeci de benzinării Bemol și pentru un împrumut acordat Danube Logistics.


„După vânzarea Danube Logistics SRL în 2011 [către Danube Logistics Holding B.V.], Aliyev, prin intermediul companiei sale New Ventures Capital NV, a ordonat să oprească orice alte investiții în rețeaua de benzinării și să folosească profiturile generate pentru rambursarea unui împrumut către New Ventures Capital”, a precizat actualul manager al Danube Logistics.


Omul de afaceri azer nu a mai vrut să investească în Portul Giurgiulești după ce compania sa, Easeur, a vândut acțiunile din Danube Logistics (80%) către Danube Logistics Holding BV din Olanda.


„În 2010, s-au terminat obligațiile mele investiționale în Portul Giurgiulești. Noi trebuia să construim un port de pasageri, un terminal de petrol și un port de mărfuri. Am terminat portul la sfârșitul lui 2006 ca să transportăm de acolo produsele petroliere în stațiile PECO”, a declarat Rafiq Aliyev reporterilor Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM).


Astfel, din subvenția acordată de stat, în valoare de peste un miliard de lei, către Bemol Retail, pentru facilitarea investițiilor în Portul Giurgiulești, au ajuns la Danube Logistics, pentru dezvoltarea portului, doar 151 de milioane de lei, ceea ce constituie puțin peste 15%.



Pe 17 decembrie 2008, Bemol a acordat un împrumut către Danube Logistics în valoare de 151 de milioane de lei (12,7 milioane de dolari) finanțat din subvenția încasată din partea guvernului pentru susținerea investițiilor prevăzute în Acordul de investiții cu privire la Portul Internațional Liber Giurgiulești.


Împrumutul cu bucluc


Acest împrumut a constituit una dintre principalele acuzații aduse de către Bemol fostului său manager, cetățeanul german Thomas Moser, în cadrul unui proces intentat împotriva acestuia.


În opinia Bemol, chiar dacă cele 151 de milioane de lei au provenit din subvenția de stat, Thomas Moser nu avea voie să împrumute Danube Logistics cu acești bani. Administrația actuală a Bemol consideră că nu a avut niciun fel de obligații financiare față de operatorul Portului Giurgiulești.


Pe 12 noiembrie 2018, Curtea de Apel Chișinău l-a obligat pe Moser să plătească Bemol aproximativ 10 milioane de dolari drept prejudicii provocate în perioada 2006–2012, pe vremea când acesta a deținut funcția de director al Bemol.


De cealaltă parte, Moser susține că împrumutul acordat de Bemol către Danube Logistics s-a făcut în conformitate cu prevederile Acordului de investiții în vederea îndeplinirii angajamentelor investiționale în Portul Giurgiulești.


„Acest împrumut a fost finanțat în întregime din subvenția de stat acordată de Guvernul Republicii Moldova”, a precizat Moser într-un demers…



Source link

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.